fbpx

OM ALT BRÆNDER NED, KØRER IT-SYSTEMET UPÅVIRKET VIDERE

Når der i nyhedsavisen Dagens Medicin søges læger til Landssygehuset i Tórshavn, er et af kriterierne, at ansøgeren har gode it-kvalifikationer. Alt på centralsygehuset på Færøerne, er nemlig styret af en avanceret it-infrastruktur, der netop er blevet sikret med en intelligent storage-løsning, så hverdagen og de tætte forbindelse med andre sygehuse og samarbejdspartnere i Danmark og udlandet kan fungere og understøtte sygehuspersonalets vigtige arbejde, uanset hvad der måtte ske.

Det er et hospital i udvikling med cirka 850 ansatte, der klarer alt fra fødsler til psykiatrisk behandling og kirurgi. Landssygehuset har 170 sengepladser. Hvert år er der cirka 8.000 årlige indlæggelser samt 60.000 ambulante besøg, oplyser wikipedia.dk, der også informerer om en halv million laboratorieundersøgelser og 34.000 røntgenundersøgelser årligt.

Det handler om menneskeliv
”Det skal være 100 procent kørende, ellers kan det i yderste konsekvens koste menneskeliv. Selvfølgelig har vi manuelle og emergency-planer, men med dem mister vi den hurtige handlekraft, som man har med it-systemer, og i en akut situation er det ikke optimalt,” sådan siger Annfinn Thomsen med den flotte titel Head of IT ved National Hospital of the Faroe Islands. Han forklarer, at man rent it-mæssigt på tværs af organisation og leverandører er dybt afhængige af hinanden. Kan kirurgen ikke få adgang til patientens journal, røntgenbilleder m.m., har han ikke de seneste og måske livsvigtige oplysninger at operere efter.

Nyt stærkt og sikkert hardware
Datacon Enterprise Solutions har designet, leveret og implementeret en HPE 3PAR All Flash-storageløsning, der tager over for et forældet system med udløbet garanti, man var vokset ud af. Op til skiftet blev alt klargjort og konfigureret i Danmark, inklusive reservedele, så der var sikkerhed for, at intet ville mangle på selve launch-dagen. Her med den geografiske distance og det faktum in mente, at Færøerne ligger 1.300 kilometer fra Danmark midt ude i Nordatlanten. ”Afstanden er en udfordring, det tager tid, inden supporten kan komme. Hvis fx en server dør, har vi ikke mulighed for next business day-support, derfor er vi nødt til at køre med nyt, stabilt og sikkert hardware.”

Læs hele cases her