Landssygehuset

Landssygehuset

OM ALT BRÆNDER NED, KØRER IT-SYSTEMET UPÅVIRKET VIDERE

 

Når der i nyhedsavisen Dagens Medicin søges læger til Landssygehuset i Tórshavn, er et af kriterierne, at ansøgeren har gode it-kvalifikationer. Alt på Landssygehuset på Færøerne, er nemlig styret af en avanceret it-infrastruktur, der netop er blevet sikret med en intelligent storage-løsning, så hverdagen og de tætte forbindelser med andre sygehuse og samarbejdspartnere i Danmark og udlandet kan fungere og understøtte sygehuspersonalets vigtige arbejde, uanset hvad der måtte ske.

Det er et hospital i udvikling med cirka 850 ansatte, der klarer alt fra fødsler til psykiatrisk behandling og kirurgi. Landssygehuset, der er centralsygehus på Færøerne, har 170 sengepladser. Hvert år er der cirka 8.000 årlige indlæggelser samt en halv million laboratorieundersøgelser.

 

DET HANDLER OM MENNESKELIV

”Det skal være 100 procent kørende, ellers kan det i yderste konsekvens koste menneskeliv. Selvfølgelig har vi manuelle og emergency-planer, men med dem mister vi den hurtige handlekraft, som man har med it-systemer, og i en akut situation er det ikke optimalt,” – fortæller Annfinn Thomsen, Head of IT ved National Hospital of the Faroe Islands. Han forklarer, at man rent it-mæssigt på tværs af organisation og leverandører er dybt afhængige af hinanden. Kan kirurgen ikke få adgang til patientens journal, røntgenbilleder m.m., har han ikke de seneste og måske livsvigtige oplysninger at operere efter.

 

NYT STÆRKT OG SIKKERT HARDWARE

Datacon Enterprise Solutions har designet, leveret og implementeret en HPE 3PAR All Flash-storageløsning, der tager over for et forældet system med udløbet garanti, man var vokset ud af. Op til skiftet blev alt klargjort og konfigureret i Danmark, inklusive reservedele, så der var sikkerhed for, at intet ville mangle på selve launch-dagen. Her med den geografiske distance og det faktum in mente, at Færøerne ligger 1.300 kilometer fra Danmark midt ude i Nordatlanten. ”Afstanden er en udfordring, det tager tid, inden supporten kan komme. Hvis fx en server dør, har vi ikke mulighed for next business day-support, derfor er vi nødt til at køre med nyt, stabilt og sikkert hardware.”

I det nye setup er den brugbare kapacitet mere end firdoblet, fra 20TB til 90-100TB. ”Så jeg håber, det kan dække vores behov de næste fire år. Datacon Enterprise Solutions er eksperterne, de har stået for denne del, sized, konfigureret og implementeret løsningen, og har sammen med vores it-personale sørget for de rigtige kabler, forbindingsting m.m”. Annfinn Thomsen forklarer videre, at størrelse og skalering af storage-løsningen bygger på erfaringer fra det gamle system plus en estimeret datavækst igennem de kommende fem år.

 

ET SKAKSPIL MED EN VIS SPÆNDING

Blikket har været stift rettet mod et urokkeligt stabilt system. Når udvidelse af sygehuset inklusive et spritnyt serverum kræver, at man må springe plads til bygningen i klipperne, så gør man det (for det er alt andet lige den eneste udvej på Færøerne). ”Hvis det ene sted brænder ned, kører det andet sted upåvirket videre. Det er en fuld redundant løsning,” forklarer it-chefen. Dog var det med en vis spænding, det blev ført ud i livet. Et skakspil kalder han det: ”I forbindelse med sprængning af klipperne til den nye bygning, måtte vi flytte alt udstyr fra det ene af to serverrum og kun køre på det ene datacenter, fordi vi var bange for, det ville blive ødelagt. I mellemtiden modtog vi det nye system, som skulle opsættes i sikker distance til sprængningen.”
For at teste den redundante løsning, måtte det ene site tages offline – ”Vi hev bare stikket ud, og jeg havde måske lidt ondt i maven første gang, men det fungerede, og vi har bevist, det virker.”

Landssygehuset logo

PROFIL

National Hospital of the Faroe Islands blev etableret i 1924 under navnet Dronning Aleksandrines Hospital.

I 2004 blev hospitalet udvidet med 5.600 kvadratmeter, der gav plads til blandt andet ny kirurgisk afdeling, beredskabsenhed, laboratorie og medicinsk ambulatorium. Endnu en udvidelse forventes at stå klar i 2019, i forbindelse med hospitalets 95-års jubilæum.

Landssygehuset anvender Cosmic (Cambio Healthcare Systems Cosmic), der forbinder hele det nationale sundhedsvæsen. De beskæftiger 870 årsværk, men med godt 1200 medarbejdere tilknyttet og fordelt på cirka 30 faggrupper. Landssygehuset arbejder inden for 29 medicinske specialer (herunder 9 konsulenter) og råder over 170 hospitalssenge.

Årligt behandles:

  • 8.000 patienter (indlæggelser)
  • 60.000 ambulante patienter
  • 524.000 laboratorieundersøgelser
  • 34.000 røntgenundersøgelser

Visionen: Our aim is to offer the Faroese population and international patients a high quality health service in as many areas as possible. In those areas of health care where the hospital is not specialised, our aim is to offer patients the best possible treatment through close co-operation with other hospitals in the Nordic region. Kilde: www.lsh.fo

Læs mere om Landssygehuset: http://www.lsh.fo/

Flemming PoulsenFlemming Poulsen
Senior Account Manager

T: +45 21 419 624
Send en mail til Flemming

PLANLÆGNING ER NØGLEN

Teknologien er i dag på vores side, mener Annfinn Thomsen. Processen, hvor man går fra et gammelt system til et nyt, glider ubesværet, og brugerne bemærker det ikke: ”Vi forberedte flytningen grundigt, og da det nye system var klargjort, flyttede vi data og virtuelle servere én for én. En gnidningsfri og nem proces. Planlægning er nøglen.” 300 virtuelle servere og 60 terabyte blev flyttet til nyt på mindre end to måneder.

”Jeg vil påstå, at store dele af vores nye system er mere driftssikkert, for eksempel har vi ikke længere mekaniske diske,” siger Annfinn Thomsen. Med All Flash undgår man de traditionelle harddiske, og det kører med it-chefens ord utroligt hurtigt. ”Der er et større throughput, som gør, at vi kan have flere systemer kørende samtidigt. Vi kan lave backup og genetablere data på én gang. Der er flere værktøjer tilgængelige for brugerne – vi kører remote desktop, så terminalservere kan have flere programmer og brugere per session, og man skal ikke vente, når man skal have forskellige rapporter.”

 

Landssygehuset

NICE FEELING 24/7

De kritiske systemer på Landssygehuset tæller udover tre sygehuse også kommunelæger, diverse institutioner, og i 2018 bliver hele ældreplejen koblet på, så alle arbejder i samme miljø, nemlig Cosmic (Cambio Healthcare Systems Cosmic). ”Der er mange æg i samme kurv. Røntgen- og laboratoriesystemer er vitale for vores virksomhed, oppetiden har derfor alt at sige, og der er krav til reliabilitet og tilgængelighed 24 timer i døgnet. Med valg af All Flash kan vi presse systemerne mere – det er en nice feeling,” smiler it-chefen.

Smilet skyldes måske mere end blot det, for med overgangen til HPE 3PAR All Flash-storage-løsningen er i bonus fulgt en betydelig strømbesparelse. De eksakte tal kan Annfinn Thomsen ikke oplyse, da det er resultatet af flere tiltag, blandt også på køling. Dog er hans bud, at det nye system i en helhedsbetragtning er omtrent 50 procent billigere i strøm, end det tidligere: ”Vi forventer en omkostning på 450.000 kroner over fem år til strøm inklusive køling. Sat i forhold til det tidligere system, vil jeg således mene, vi sparer halvdelen i strøm, både fordi vi er gået over til SSD-diske, og at servere og det nye udstyr generelt bruger mindre strøm.”

 

HURTIG OG SIKKER PROCES

Landssygehuset gik juni måned 2016 i udbud med projektet til 2,6 mio. kroner. Tilbuddet fra Datacon Enterprise Solutions blev præsenteret medio juli ’16, aftalen blev indgået ultimo august, og HPE 3PAR All Flash storage-løsningen var installeret i oktober måned samme år. ”I det øjeblik, vi satte strøm til, fungerede det,” lyder det sikkert fra it-chef, Annfinn Thomsen. Han har 9 medarbejdere i sin afdeling, der står for den daglige drift, service og vedligeholdelse af standardsystemerne. Når der er brug for specialister, trækker han blandt andre på Datacon Enterprise Solutions. ”Vi kan godt finde ud af at drifte servere, men har stadig brug for fx hardware-specialister som Datacon.”

 

Landssygehuset

VÆRDI I RELATIONEN

Change management er metoden til at få tingene til at glide optimalt i it-afdelingen: ”Vi prøver at planlægge, at være proaktive, så vi ikke ændrer noget uden at have god tid. Derfor sker det ikke så ofte, at vi ringer efter hjælp.” Når det sker, er det et led i en overordnet plan”, forklarer Annfinn Thomsen og giver et eksempel: Skal fysiske servere flyttes fra et rack til et andet, er det en opgave, som bliver lavet sammen med Datacon Enterprise Solutions, og fast i kalenderen hvert halve år er også konsulentbesøg, blot med det formål at holde kontakten:

”Det er en del af helheden at holde relationer ved lige. Man kommer til at lære hinanden at kende på et andet niveau, det bliver socialt, man taler om andre ting, går ud at spise og lignende. Det er vigtigt, og gør det lettere at være mere ærlig i relationen og at kunne sige ting, man fx er utilfreds med. Vi har et godt forhold til vores leverandører, og det er min vurdering, at det betyder noget både for prisen og servicen, som bliver bedre. Service er både tid og penge, det er ikke altid de iøjnefaldende tal, der er de vigtigste, den personlige relation er mindst lige så vigtig,” lyder vurderingen fra Head of IT ved National Hospital of the Faroe Islands, Annfinn Thomsen.

UDVALGTE KUNDER

LAD OS RINGE DIG OP

Send os dit nummer, så ringer vi dig op til en uforpligtende snak.