Rysensteen

RYSENSTEEN

STOD DISTANCEN TIL EKSAMEN MED 400 ELEVER, NU GÆLDER DET DAGLIGDAGEN MED 1.100 PÅ NETTET

Det er april måned 2017, og terminsprøven er skudt i gang. Hele årgangen, 12 klasser med omtrent 30 elever i hver, altså små 400 studerende, tilgår den elektroniske eksamen på nettet, og i samme sekund står alt stille… i ti minutter.  Det kunne lyde som it-mandens værste mareridt, men helt så slemt var det ikke på Rysensteen Gymnasium, hvor hændelsen opstod. Dog var det netop denne aktuelle situation, der skubbede til beslutningen om, at tiden var inde til it-modernisering i form af et moderne Aruba-campusnetværk med det slagkraftige pay off: People move. Networks must follow.

En investering på cirka en halv million kroner, implementeret på mindre end en måned, og en klar succes, mener it-ansvarlig på gymnasiet, Lars Bang: ”Rektor spurgte – ’hvad har vi så fået for pengene?’ Hvortil jeg svarede: ’Ingen henvendelser – overhovedet’.” Når mail og telefon i it-afdelingen står stille, har man gjort sit arbejde ordentligt, forstås. ”Der er jo ingen, der skriver, ’hold da op, hvor er netværket godt’,” tilføjer han med et smil.

 

UBEGRÆNSET OG UFORSTYRRET ADGANG – ET MUST

Præcis en måned efter termins-nedbruddet gik 400 elever nemlig uforstyrret igennem de skriftlige prøver til den årlige studentereksamen, helt uden it-udfald eller forsinkelser, sådan som den såkaldte mobile generation forventer det – med ubegrænset og uforstyrret adgang til netværket, uanset tid og sted.

 

DET HANDLER OM TIMINING, NÅR NETVÆRKET SKAL SKIFTES

At terminsprøverne i foråret 2017 ikke førte til ren it-panik skyldtes, at Lars Bang var forberedt. Han var klar over, at det gamle netværk havde nået sin grænse, og at skolen i nær fremtid stod overfor at skulle skifte til nyt. Denne proces havde han allerede et år forinden igangsat. Han var også på forkant med ministeriets vejledende krav til, hvad gymnasiets systemer skulle kunne i forbindelse med, at eksamen gik fra en lokal til en centralt administreret digital løsning, hvor opgaverne hentes på Undervisningsministeriets servere.

Således handlede det mest om timing, og signalet fik han heldigt nok til terminsprøven: ”Systemet havde ydet godt, efter vi i 2016 havde udskiftet de ældste typer access points. Det gav et løft, som, vi vurderede kunne køre mindst et år mere. Det viste sig imidlertid ikke helt at holde stik, og så er det jo godt med terminsprøver – i mange henseender. Så får man mulighed for at rette op på tingene, inden den rigtige eksamen.”

 

ALLE STEN BLEV VENDT UNDERVEJS

Lars Bangs grundige research havde givet ham et godt kendskab til de forskellige udbydere og deres produkter. Umiddelbart efter den uheldige terminsprøve gik han derfor til ledelsen for at få grønt lys til at udskifte hele systemet inden eksamen i maj 2017. It-manden ville nemlig finde til bunds i netværksproblemerne og ønskede i samme øvelse at få sig et bedre overblik og et godt styringsværktøj.

Han havde en god fornemmelse omkring Aruba, der profilerer sig på at være et moderne campusnetværk med robust sikkerhed og simpel administration til ’at sikre, at alle kan få adgang til det, de behøver, hvor det behøves, og når det behøves’. Gode erfaringer med HPE, der også havde leveret det gamle system, blev understøttet af en god pris. Og i tæt samarbejde med Datacon besluttede man derfor at gå den vej, og samtidig få alle sten vendt undervejs: ”Vi har flere fysiske lokationer, blandt andet i Kødbyen, hvortil vi havde flyttede vores skriftlige eksamener bl.a. i et helt nyt auditorium. Det var i den forbindelse, at problemerne opstod. Var det access points, var det switche, var det kabling, var det udefrakommende støj, eller var det udelukkende vores main controller, der var overbebyrdet? Vores overvejelse gik på at lede bredt.”

 

BALLADEMAGEREN BLEV OPDAGET

I takt med at man etapevis fik det nye udstyr på plads, fandt Datacons teknikere frem til, at man oven i et ekstremt belastet WiFi-system havde en godt skjult fejl på en rigtig drilsk fiber i forbindelse med de nye lokaler i Kødbyen. ”Vi valgte selvfølgelig også at skifte denne fiberforbindelse, som det allersidste inden eksamen,” siger Lars Bang og tilføjer: ”Det er gevinsten ved at arbejde med folk, der er specialister og fuldt dedikerede på opgaven fra start til slut.”

Datacon var også med på sidelinjen, da netværket skulle stå sin prøve med det store eksamenshold i skriftlig dansk 18. maj 2017. ”Vi havde et enkelt hold dagen før, hvor alt fungerede fint. Så der var ro på – og alt kørte som det skulle på dagen.”

Gymnasiets netværk er nu sikret fire til fem år frem i tiden, vurderer Lars Bang. Ikke mindst fordi de nu har værktøjer til at kunne være på forkant med udviklingen på nettet.

Rysensteen logo

PROFIL

  • Er etableret i 1881 som pigeskole og bærer i dag fortsat mottoet ”Tryghed i det nære” – med fokus på grundlæggende værdier og respekt for den enkelte og fællesskabet.
  • Er et campus-gymnasium med undervisning på flere forskellige adresser i København, nemlig i hovedbygningen på Tietgensgade 74, i Staldene i Brune Kødby, i DGi-byen og på Flæsketorvet i Hvide Kødby.
  • Samarbejder med videregående uddannelser som fx universiteterne KU, RUC, Life, CBS og DTU.
  • Er fra 2015 godkendt som profilskole gennem Global Citizenship Programme, et udviklingsprogram med det formål at styrke elevens internationale og interkulturelle kompetencer som en del af deres gymnasieforløb.
  • Rummer 1.100 elever fordelt på 39 klasser.
  • Beskæftiger godt 100 lærere og ca. 20 medarbejdere i ledelse og administration.

Læs mere om Rysensteen: www.rysensteen.dk

Claus AndersenClaus Andersen
Business Development Manager

T: +45 21 732 610
Send en mail til Claus

DET SIGER VORES KUNDER
Når Datacon først går ind i noget, gør de det 100 %. Det er uvurderligt i hverdagen at have en hotline til dem der har kontakten til grossisten, og at de sørger for at levere til tiden, til den aftalte pris.

STÆRKE PARTNERE

Datacon Enterprise Solutions er Hewlett Packard Enterprise Platinum Partner, hvilket betyder, at vi er en af de tungeste HPE løsningsspecialister på markedet, og én ud af kun to Platinum-partnere i Danmark.

Datacon Enterprise Solutions er HP Gold Specialist og Lenovo PC Platinum Partner. Det strategiske samarbejde bekræftes af vores store udvalg af certificeringer, ekspertise og succes. Det betyder, at vi er klædt på, til at give jer den skarpeste rådgivning og konfigurere de bedste løsninger.

Vi er Microsoft Cloud Solution Provider og Gold Partner, hvilket repræsenterer det højeste niveau af kompetencer og ekspertise på Microsofts teknologier. Det er samtidig et udtryk for vores tætte samarbejde med Microsoft og vores mange timers uddannelse og certificeringer.

HP partner logo
Microsoft partner logo
HPE Platinum Partner logo
Lenovo PC Partner Platinum logo

LAD OS RINGE DIG OP

Send os dit nummer, så ringer vi dig op og besvarer de spørgsmål du måtte have.